Сьогодні вся діяльність бібліотеки направлена на підвищення інформаційної освіти суспільства.. Поте суто інформаційна грамотність та її розповсюдження серед читачів бібліотеки передбачає : ознайомлення читачів з можливостями та інформаційно-документальними ресурсами бібліотеки; виховання довірливого ставлення до неї; бажання стати її постійними відвідувачами; формування у читачів знання основних інформаційних джерел та навичок їх використання ; формування навичок у сфері бібліотечно-бібліографічних та інформаційно-комп"ютерних знань: ознайомлення з інформаційними послугами бібліотеки; ознайомлення з провідними книгосховищами світу , архівами, музеями , центрами інформації та документації , банками даних і базами знань , існуючими інформаційними системами, віртуальними бібліотеками глобальної комп"ютерної мережі; можливостями використання інформаційних ресурсів за межами бібліотеки; навчання читачів користування інформаційно -пошуковою системою в традиційному та автоматизованому режимах; їх ознайомлення з методами аналітико - синтетичної оборобки документів і переробки інформації.
Процес інформування інформаційної культури читачів потребує диференційованого підходу , підбору методик і програм навчання з урахуванням професійної спеціалізації читачів , рівня їх інформаційних потреб та інформаційної підготовки , наявними навичками оволодіння комп"ютерною технікою. Особливе місце в цій роботі з різними категоріями читачів належить публічним бібліотекам. Тому, що їх відвідують читачі різні за віком , рівнем освіти , професійною кваліфікацією.
Один з основних елементів інформаційної культури - знання інформаційних ресурсів. У наші дні бібліотеки є органічною частиною інформаційного суспільства. До інформаційних ресурсів бібліотек додаються колекції CD-дисків, комп'ютерні енциклопедії, довідники з різної тематики значно розширюють інформаційний простір дітей, готуючи їх до сприйняття інформації в новому вигляді, формуючи у них інформаційну культуру та розуміння світу як єдиного інформаційного простору. світовими інформаційними ресурсами. Колекції CD-дисків, комп'ютерні енциклопедії, довідники з різної тематики значно розширюють інформаційний простір дітей, готуючи їх до сприйняття інформації в новому вигляді, формуючи у них інформаційну культуру та розуміння світу як єдиного інформаційного просторуформуючи у них інформаційну культуру та розуміння світу як єдиного інформаційного простору
Пропонуємо вашій увазі перелік тем і завдань для різного віку читачів які, на наш погляд, будуть корисними для організації змістовної роботи з формування інформаційної культури школярів.
ОРІЄНТОВНА ПРОГРАМА ЗАНЯТЬ З ФОРМУВАННЯ
ІНФОРМАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ ШКОЛЯРІВ
Основні завдання занять з учнями 1-4 класів
Сформувати у школярів загальне уявлення про бібліотеку.
Ознайомити та поглибити знання школярів про користуваннябібліотекою та книгою.
Ознайомити їх з періодичними виданнями - газетами та журналами.
Сформувати в учнів уміння вибирати книги для самостійного читання,вміння орієнтуватись у книжці і серед книжок.
Сформувати у школярів загальне уявлення про каталоги та картотеки, каталожну картку, всесвітню мережу Інтернет.
1 клас
Мандруємо Книжковим містом. Екскурсія до бібліотеки.
Чарівники у Книголюбії. Книжкова лікарня.
Мої перші кроки в бібліотеці. Вибір книги та її основні елементи (ознайомлення з книгою та бібліотекою).
2 клас
Хто малює ваші книги... Автори і ілюстратори дитячих книжок.
Подорож у країну "Журналію". Періодичні видання для молодших школярів.
Чомучкині книжки. Довідкове бюро.
Big books для маленьких читачів. Огляд-реклама науково-популярних видань.
3 клас
Основні елементи книги. Подорож у пізнавальному експресі.
Золотий ключик від бібліотеки. Практична гра. (самостійний вибір книг у бібліотеці. )
Книга незвичайна - книга віртуальна. Екскурсія до Інтернет-центру.
Хто про все нам розповість?... Знайомство з довідково-енциклопедичними книгами.
4 клас
Як зроблена книга, або Хто в книжці найголовніший? Структура книги.
Каталог - компас у книжковому морі. Практичне заняття.
З торбинки дядечка Запитайлика. Бібліотечне лото.
Пригоди Каталожної Картки. Бібліотечна казка.
Разом з Пізнайком до країни Знань. Науково-пізнавальна, науково-художня та довідкова книга.
Основні завдання занять з учнями 5-9 класів
Формувати у школярів глибокі знання про книгу, різноманітність
друкованих та електронних джерел інформації.
Поглиблювати вміння школярів працювати з довідково-бібліографічним апаратом бібліотеки, прикнижковою бібліографією, різними джерелами інформації.
Розвивати читацькі інтереси, вміння самостійно працювати з інформацією.
Формувати у школярів знання про сучасні інформаційні технології та розвивати навички їх використання.
5 клас
Від папірусу до CD-ROM. Подорож на книгольоті.
Бібліотека дитячих мрій. Екскурсія-огляд.
Твої орієнтири у виборі книг. Бібліографічна гра.
Книга - бібліотека - читач. Бібліографічна гра.
Інтернет: Що? Де? Як? Електронне довідкове бюро.
6 клас
Лабіринтами покажчика. Подорож по бібліографічних посібниках. (практичні заняття з оволодіння навичками самостійного пошуку інформації)
Довідковий апарат бібліотеки.
Електронний каталог, або Як знайти книгу. Практичне заняття.
Прес-веселка. Панорама періодичних видань.
Інтернет - імперія інформації. Знайомство-тренінг.
7 клас
Вам, поліглоти . Довідково-бібліографічний апарат бібліотеки.
Книги, які знають все! Видання з науки, техніки, мистецтва.
Хто нас читає, той не програє! Бібліографічна гра з довідковою літературою.
Книга і комп'ютер в інформаційному суспільстві: сучасне і минуле.
Віртуальні бібліотеки: Мандрівка сторінками сайтів дитячих бібліотек України.
8 клас
Зустріч з книгами-Всезнайками. Енциклопедична і довідкова література.
Каталоги і картотеки бібліотеки, електронні бази даних.
Віртуальний світ - для тебе! Прес-огляд електронних видань в Інтернеті.
Молодіжний прес-парад. Огляд-реклама.
9 клас
Бібліографічний детектив. Бібліотечно-бібліографічні засоби пошуку інформації.
Робота з енциклопедичними друкованими та електронними виданнями.
Що таке "вебліографія"? Практичне заняття.
Автоматизовані інформаційні послуги в бібліотеці. Пошук інформації в електронних базах даних. Пошук та отримання інформації з повнотекстових баз даних.
Перлина серед журналів світу: Портрет журналу.
Основні завдання занять з учнями 10 -11 класів
Закріпити вміння школярів працювати з різною інформацією, знаходити її в каталогах і картотеках, ЕБД та мережі Інтернет. .
Закріпити вміння школярів працювати з довідковою літературою та
енциклопедичними виданнями, робота з комп'ютером.
Познайомити учнів з системою бібліотек світу та України.
Формувати і розвивати у школярів знання про автоматизовані інформаційні послуги та засоби телекомунікаційного доступу до інформації.
Закріпити навички "навігації" в мережі Інтернет і формувати вміння користуватися, оцінювати та складати самостійно списки веб-документів.
10 клас
Система каталогів та картотек бібліотеки.
За книгою - в електронний світ. Робота з джерелами інформації. Книга і комп'ютер в інформаційному суспільстві.
Знайомство зі спеціальними бібліотечними програмами та системами автоматизації MARC та IRBIS. Алгоритм пошуку інформації та складання списків.
Комп'ютерний мегаполіс. Пошук інформації в Інтернет. Метапошукові системи, портали та каталоги Інтернет-ресурсів. Електронні бібліотеки.
Бібліотека - джерело інформації. Бібліографічна гра "Інформина"
11клас
У світ книги - через комп'ютер. Довідковий апарат сучасної бібліотеки.
Знамениті бібліотеки світу. Головні бібліотеки України та Донбасу
( віртуальна подорож до цих бібліотек).
Використання вебліографії та складання власних списків веб-документів. Оцінка якості та критерії їх відбору.
угідь .
Дидактичні основи формування
інформаційної культури
Входження людської цивілізації в епоху інформаційного суспільства, глобальний характер процесів інформатизації, небачені темпи зростання інформаційних технологій - всі ці чинники зумовили необхідність формування особливої культури інформаційної культури особиcтості. Інформаційна культура особистості стала об'єктом пильної уваги фахівців самих різних областей знання: філософів, культурологів, психологів, бібліотекарів, інформаційних працівників.
Дивитись...
Бібліотечне заняття:
операційний опис технологічного процесу, його підготовки і проведення
В системі форм і методів, що використовуються в процесі підготовки юних користувачів інформації, спеціальні бібліотечні заняття (бібліотечні уроки), як свідчить практика, є однією з форм, що активно використовуються. Вони проводяться як в школі, так і в бібліотеці. Технологічне проектування такого заняття - це не просто дань моді, а потреба сучасного суспільства, що вимагає від фахівця ( чи це бібліотечний працівник чи вчитель) високого професіоналізму і результативності діяльності.
Дивитись...
|