В рамках особистісно орієнтованого навчання та виховання в педагогічному колективі було проведено діагностування, аналіз якого показав вузькі місця у цій роботі. Це стало предметом для обговорення на засіданнях кафедр, методичних об'єднаннях класних керівників.
Отримані знання дали можливість по-новому подивитися на організацію навчально-виховного процесу на уроці та позакласній роботі.
Анкетування, тестування, які проводяться практичним психологом дають можливість побачити ціннісні орієнтації сьогоднішнього підлітка, юнака чи дівчини; глибше зрозуміти проблеми, що виникають при адаптації у соціумі; допомогти їй у виборі ціннісних орієнтацій, вміти вчасно сказати - ні, застерегти від негативного впливу на неї з боку інших.
Підґрунтям грамотної результативної психо-корекційної роботи є діагностична спрямованість процесу превентивного виховання.
Щоб з'ясувати та врахувати причини психічних відхилень у поведінці школярів, вивчити моральний клімат у колективі, наявність в учнів шкідливих звичок, нами
проведено опитування 190 учнів (вікова категорія - 14 - 16 років: хлопців - 42%, дівчат - 58%).
В процесі опитування нас цікавили різні питання, як от:
що найбільше ти цінуєш в людях?
чи займаєшся ти спортом?
як ти себе почуваєш класі?
чи хвилюють тебе стосунки між хлопчиками і дівчатками в класі?
якби я був лідером, то ...
твоє ставлення до цигарок та алкогольних напоїв
як ти проводиш свій вільний час?
Аналіз результатів дослідження показує, що учнівська молодь сільської школи не втратила потреби в духовному збагаченні, розширенні свого культурного кругозору, вивченні життя українського народу.
Наші учні працюють в спортивних секціях у школі та ДЮСШ, пропагуючи спорт, як основу здорового способу життя:
92% респонденти найбільше цінують в людях доброту, щирість, розум, вірність, мудрість, красу, порядність;
52% регулярно займаються спортом, люблять читати книги;
65% - негативно ставляться до вживання алкоголю і не вживають його, в той час 54% анкетованих вперше скуштували спиртні напої з друзями і 4,5% - з батьками.
Причиною пристрасті до куріння респонденти називають вплив і приклад друзів, певні життєві негаразди.
Ставлення до тих, хто палить у 26% співчутливіше, у 33% - негативне.
Хлопці вказують на те, що вони не поважають дівчат, які палять.
До наркотиків всі респонденти ставляться зневажливо і вказують, що не вживали і не збираються вживати.
Все ж тривожить проблема наявності шкідливих звичок у старшокласників (їх опитано 91 чоловік). Аналіз опитування показує, що певна частина старшокласників курять, вживає слабкі та міцні сигарети.
Дослідження показують, що особливої уваги потребує процес становлення моральної самосвідомості підлітків, оскільки вони є чутливими до змін у довкіллі.
Підлітковий вік характеризується відкриттям духовного "Я" і пов'язаний з формуванням у них різноманітних уявлень про себе, а саме нової позиції сприймання, здійснення пошуку ідеалів.
Відповіді підлітків на питання: Як ви проводите свій вільний час?, - викликали тривогу. Значна частина підлітків свій вільний час проводить біля екранів телевізорів, віддає перевагу спілкуванню з однолітками, лише 9% - з батьками і 7% - читанню книг. Це пояснюється недостатнім рівнем організації вільного часу учнів з боку вчителів, відсутністю допомоги у виборі підлітками різноманітних форм і видів діяльності, особливо організації здорового способу життя.
Аналіз практичної роботи показує, що серед учнів знижується кількість дітей, які потребують особливого ставлення з боку дорослих і однолітків. Асоціальна поведінка сьогоднішніх підлітків, на жаль, подекуди викликана їхніми умовами життя і спілкування.
Важливу роль у формуванні здорового способу життя, відношення підлітків до свого здоров'я відіграють тренінги по програмах "Рівний - рівному", "Діалог" та заходи, що проводяться в рамках українсько-канадського проекту "Молодь за здоров'я-2".
В школі вже є підлітки лідери, які можуть самостійно проводити тренінги "Твоє життя - твій вибір", "Скажемо курінню - ні" серед своїх однолітків. Така форма роботи добре зарекомендувала себе серед різних вікових категорій.
Серед чисельних питань які ставимо дітям є такі, як структура діяльності людини, мотиви діяльності і профілактики потреб, процеси навчання, мислення, порозуміння людей між собою. Однак, найважливіше завдання полягає у тому, щоб дати вичерпну відповідь на складне питання, як у процесі невпинної взаємодії дитини, підлітка й дорослої людини з оточенням формується особистість і як виникають разючі подібність і відмінність у поведінці окремих осіб.
Немає сумнівів, що без повноцінної превентивної освіти і виховання молодь не зможе брати активну участь у будівництві нового життя. Знання законів України, розвитку природи і суспільства є мотивом вибору визначеного способу своєї поведінки. Молодь, оволодівши сучасними знаннями, зуміє перетворити їх у живу практичну дію.
Мати Тереза писала: "Життя - це можливість. Скористайся нею. Життя - це краса. Захоплюйся нею. Життя - це мрія. Здійсни її. Життя - це пісня. Доспівай її до кінця. Життя - таке чудове. Не змарнуй його. Це твоє життя! Виборюй його!"
Ці слова необхідно донести до свідомості всіх дітей та молоді.
Ольга Швець
шкільний психолог
Відділ освіти Березнівської райдержадміністрації
Навчально-методичний центр
Назад
|