Мета - навчання розумінню тексту через пошук пропозиції або пропозицій, що містять відповідь і озвучування варіанту відповіді.
Підготовка до роботи
Дорослий готує декілька питань до тексту, користуючись наступною схемою пошуку місця відповіді.
Питання - Відповідь
В тексті
В голові дитини
В одному рядку тексту
"точно тут!"
|
В декількох рядках, в різних частинах тексту
"збери разом !"
|
Автор і Я |
Тільки Я |
Найлегше питання те, відповідь на яку можна знайти в одній пропозиції тексту. Це, як правило, питання, що починаються з питальних слів: Хто? Коли? Де? Що трапилося?
Важче те питання, відповідь на який дається в декількох пропозиціях тексту, а ще важче - в декількох частинах тексту. Це часто питання, що починаються з питальних слів: Чому? Навіщо?
Ще важче питання, коли частина відповіді є в тексті, а частину додумує читач. Це питання, що вимагає інтерпретації тексту, особистого прочитання. Часто питання починається із слів: А якщо...? Як ти розумієш слова автора...?
Четверте питання легше другого і третього, але він направлений на з'ясування думки читача: Що ти думаєш? Або додаткових знань: Що ти знаєш про ...?
Питання № 1 і № 4 легкі, їх легко задавати і легко шукати відповідь. Їх потрібно задавати школярам початкової школи. Але вже починаючи з 3 або 4 класу можна додавати з одного питання типу "Збери разом!"
Що вчиться середньої школи необхідно задавати складніші питання в співвідношенні: 3 (точно тут!) + 2 (Збери разом) + 1 (Автор і я ) + 1 (Тільки я).
В старшій школі зменшується кількість питань "Точно тут" і збільшується кількість інших.
Хід роботи:
1. Учня читає текст цілком про себе.
2. Учня читає вголос питання до тексту.
3. Учень шукає відповідь на питання.
4.Учень говорить, де він знайшов відповідь і яке було питання.
Коментар
Читач спочатку аналізує характер питань, дає відповідь і пояснює, де була знайдена відповідь, а потім вчиться за допомогою дорослого сам складати питання.