Віктор Мельничук,
директор Городищенської
ЗОШ І-ІІІ ступенів
Досвід школи "Особливості превентивного виховання дітей і молоді сільської школи в системі
навчально-виховної діяльності" схвалено на спільному виїзному засіданні Комісії з проблем виховання
дітей та молоді Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України.
Сьогодні, як ніколи, суспільству, родині, дітям, дорослим потрібна нова школа, - з новою філософією
освіти і виховання, новою педагогікою, новими стосунками, - школа, яка може виховувати щасливу людину,
розвинену особистість.
"Немає в світі нічого складнішого й багатшого, ніж людська особистість. Її всесвітній розвиток, моральна
досконалість - мета виховання", - писав В.Сухомлинський. - Шлях до досягнення цієї мети такий само
складний, як і сама людина".
Шлях виховання, на мою думку, іде через любов і духовність. Треба серйозно вчитися любити людину та життя
і вчити цьому наших дітей, учити їх жити без насильства і страху, будувати стосунки за законами гуманізму,
відноситися до людини і людського життя як до найвищої цінності. Ми маємо усвідомити і допомогти зрозуміти
дітям, що без любові до людини, до природи і до життя не буде ані здорового суспільства, ані суспільного
прогресу.
Пріоритетною ідеєю у вирішенні проблеми стала ідея гуманно-особистісного підходу до дитини, забезпечення її
правової освіти та виховання, впровадження превентивних технологій у навчально-виховний процес.
Основними напрямами організаційно-педагогічної діяльності визначили індивідуальний підхід до виховання
особистості школяра, створення виховуючого середовища для широкого прилучення дітей до здорового способу
життя.
Таким чином, організація навчально-виховного процесу забезпечила системний, особистісний підхід з
урахуванням специфіки школи, залученням до виховання всього колективу; реформування позаурочної роботи
через запровадження педагогічних інновацій.
Для цього необхідно надати учневі і міцні знання, і розвинути його творчі здібності, і навчити самостійно
приймати грамотні рішення.
Тому нині система роботи у школі направлена на реалізацію проблеми:
" створення необхідних умов для навчання, розвитку, самореалізації особистості дитини;
" розвиток інтелектуальної, моральної, вольової сфери особистості, її правової освіти і виховання;
" валеологізацію навчально-виховного процесу, стимулювання неповнолітніх до здорового способу життя і
позитивної орієнтації, охорони власного життя і здоров'я, вироблення стійкості школярів до негативних
впливів соціального середовища;
" забезпечення соціально-психологічної діяльності, педагогічно зорієнтованої на протидію втягуванню
дітей і молоді в негативні ситуації;
" науково-методичного забезпечення навчально-виховного процесу.
З грудня 1999 по червень 2004 років школа працювала в режимі Всеукраїнського експериментального навчального
закладу. Вдячні долі, що на цьому складному етапі нас підтримала кандидат педагогічних наук, професор,
завідувачка кафедри теорії та методики виховання Рівненського державного гуманітарного університету
Т.Д.Дем'янюк. У співпраці з науковцями лабораторії інноваційних виховних технологій ми розробили концепцію
превентивного виховання, цільову творчу програму превентивного виховання.
Науково-методична допомога кафедри та лабораторії, відповідний рівень професійної підготовки педагогів
школи дозволили здійснити переорієнтацію навчально-виховного процесу на активні методи залучення вчителів
і учнів до дослідницької роботи, що сприяло створенню програм, факультативів, курсів за вибором,
спецкурсів: "Свобода совісті і правові відносини", "Як пізнати себе", "Гармонія",
"Спілкуємось і діємо", "Психологія взаємовідносин", "Власне здоров'я у власних руках", "Створи себе сам",
"Уроки доброти".
Щоб забезпечити цілісний підхід до виховання, ми значну увагу приділили впровадженню цільової
творчої програми превентивного виховання, яка складається з наступних розділів: "Пізнай себе",
"Я - особистість", "Створи себе сам", "Гармонія душі і тіла", "Власне здоров'я - у власних руках",
"Я - за здоровий спосіб життя", "Здоровий дух дає здорове тіло", "Закон один для всіх"
Головна мета дослідження:
" пошук нових педагогічних умов, ефективних форм і методів роботи з превентивного виховання школярів;
" створення умов формування позитивних якостей особистості і забезпечення соціально-психологічної
діяльності колективу, педагогічно зорієнтованої на протидію втягуванню дітей і молоді в негативні ситуації;
" надання допомоги тим неповнолітнім, які її потребують;
" стимулювання дітей до здорового способу життя;
" створення умов для об'єднання зусиль педагогічного, учнівського колективів для вироблення єдиних
вимог щодо впливу на особистість кожного учня, розвиток його позитивних рис.
Пріоритетним у науково-пошуковій роботі стали:
" експериментальна апробація концепції превентивного виховання дітей і молоді;
" впровадження цільової творчої програми превентивного виховання;
" створення нових моделей виховної діяльності учнів і вчителів;
" розробка нових принципів управлінської діяльності, спрямованої на розвиток навчально-виховної системи
школи.
Приведення превентивного виховання у сільській школі у повну відповідність з вимогами Конституції
України, Національної доктрини розвитку освіти, програми патріотичного виховання населення, формування
здорового способу життя, розвитку духовності і моральних засад суспільства є одним із суттєвих факторів
успішного розвитку сучасного села, так як готуючи своїх випускників соціально активними, відповідальними,
чесними, милосердними, порядними, школа бере участь в соціально-політичному, економічному і духовному
його житті.
Сьогодення змусило висунути на передній план питання оновлення правової освіти та виховання, підвищити
продуктивність педагогічної праці, що забезпечило вироблення інноваційного стилю діяльності класних
керівників, учителів-предметників, створення умов для самовдосконалення, самоствердження і самореалізації
особистості школяра.
Для реалізації цих змін знадобилися управлінські надбудови - заходи, які дозволили б регулювати питання
мікроклімату в колективі школи, готовності вчителів до запровадження інновацій, зустрічі директора з
учнями та батьками на яких вирішуються найважливіші питання життя школи.
Система планування сприяє виконанню актуальних і складних завдань розбудови національної школи, переходу
на новий зміст навчання і виховання.
Першим кроком нововведень в управлінні школи є чітке визначення мети, прогнозованість бажаного результату.
Наступним етапом є формування мети, розробка програми розвитку школи, виховної системи, створення власних
методичних розробок, технологій.
Зупинюсь окремо на системі управління виховним процесом в школі, яка має чотири етапи:
І - чітке визначення мети і завдань;
ІІ - діагностика і аналіз діяльності учнівського та педагогічного колективів;
ІІІ - планування;
IV - керівництво і контроль.
Оновлення виховного процесу передбачає освоєння динамічних, активних та інтерактивних форм і методів, що
відповідають інтересам і потребам учнів.
Широкі можливості для творчої самореалізації особистості школярів відкрила участь у спільній Програмі
Міністерства освіти і науки України і ПРООН/ЮНЕЙДС "Сприяння просвітницькій роботі "Рівний - рівному" щодо
пропаганди здорового способу життя", програми "Діалог" та українсько-канадського проекту "Молодь за
здоров'я-2". У школі їх розглядають як форму превентивної, ціннісно-орієнтаційної діяльності учнів, що
сприяє формуванню
здорового способу життя, відмові від шкідливих звичок, становленню системи поглядів і поведінки.
Досвід роботи класних керівників, вчителів-предметників, які здійснюють правову освіту через тематичні
години спілкування, факультативи, спецкурси свідчить, що участь дітей у всіх видах діяльності в
органічному зв'язку зі стилем життя учнівського колективу має хороший результат.
Педагогічний колектив, спільно з органами учнівського самоврядування, батьківською громадськістю тримають
у полі зору дітей, схильних до негативних проявів у поведінці, залучають до активної творчої діяльності.
Впровадження цільової програми превентивного виховання, всіх вищезазначених форм та методів правової освіти
та виховання забезпечили високий рівень вихованості наших учнів. За останні 5 років жоден учень не
перебував на обліку у відділі кримінальної міліції у справах неповнолітніх. Протягом трьох останніх років
наш заклад займає призові місця в обласному огляді правової освіти та виховання.
Вся робота школи підпорядкована кінцевому результату - вихованню молодої людини як громадянина
України.
Назад