"Не давай ти мені багатства,
Царських зал роззолочених !
Дай мені виростити на славу,
Дай викохати мною народжених..."
(Евріпід "Іон")



Це питання заслуговує на увагу кожного батька. Від того, шановні батьки, скільки зусиль і часу ви приділяєте щодня на прилучення вашої дитини до читання, багато в чому залежить його майбутнє.

Приблизно 20 років тому дослідники довели, що САМЕ ЧИТАННЯ є головним чинником розвитку рівня розумових здібностей і організованої свідомості в людини.

Для розвитку таких здібностей, як уміння читати, говорити, існують чутливі фази, своєрідні "вікна розвитку". Доти, поки ці "вікна" відкриті, названі здібності можуть розвиватися. Наприклад, для здатності до читання "вікно" закривається в 12-15 років, а для мовного розвитку - у 9-10 років. Ці біофізичні процеси лежать в основі мовної здатності до здатності до читання, без чого неможливий розвиток абстракції, творчих можливостей, здатності приймати рішення й учитися.

Недаремно вчителі початкової школи так наполегливо переконують батьків займатися вдома читанням з дітьми щодня хоча б протягом 40 хвилин - години. Ніякі посилання на зайнятість і недостачу часу недоречні, оскільки мова йде про розвиток задатків мислення й уяви, без чого неможливе формування особистості. У багатьох родинах сьогодні заохочується багатогодинне користування засобами масової інформації. В результаті - у дітей усе менше виникає спонукальних приводів для розвитку власної мови: з телевізором і комп'ютером не розмовляють.

Більшість учителів - філологів старших класів наших шкіл говорять про труднощі у викладанні, що викликані відсутністю в багатьох школярів необхідних навичок читання і листи. На що може розраховувати недоучка у світі високих технологій і нових інформаційних систем ? У найближчому майбутньому тільки люди з високим рівнем розумових здібностей можуть розраховувати на затребуваність.

В розвинених країнах уже зрозуміли, що тільки СУСПІЛЬСТВО ЧИТАЮЧЕ МОЖЕ БУТИ СУСПІЛЬСТВОМ МИСЛЯЧИМ. Таке розуміння довге ігнорувалося. Але життя усе розставило на свої місця. Прийшло розуміння того, що суспільству, що хоче використовувати новітні досягнення людської думки, потрібно, щоб мислячих людей було якнайбільше. Тому на програми по прилученню дітей і молоді до читання в багатих країнах витрачаються колосальні засоби. Ну, а що робити нам, таких засобів не мають ? А нам треба починати ... із себе. Які засоби потрібні для того, щоб татові або мамі викроїти півгодини-година кілька разів на тиждень на заняття з дитиною читанням? Утрудняєтеся у виборі книги? Удома немає потрібної літератури? Але в нас, слава Богові, є ще дитячі бібліотеки з непоганими фондами і фахівцями. Книги видаються безкоштовно, терміном до 30 днів. Можна знайти час для відвідування бібліотеки один раз на місяць? Безумовно.

Як прилучити дитини до читання? Як розвити в нього потреба до гарної літератури? Ці питання вимагають окремої розмови.

Читання в родині - давня традиція. У середовищі освіченого стану сімейні читання не мали спеціальної цільової настанови, а були природним атрибутом духовного спілкування дорослих між собою і дітьми, вираженням моральних шукань, настільки характерних для свідомості і душі інтелігенції деяких слов'янських країн у XIX - початку XX в. в. Після революції 1917 року багато культурних традицій разом із кращою частиною інтелігенції були втрачені, у тому числі і читання в родині.



Що таке сімейне читання?

Головна відмінність сімейних читань від інших його видів - класні, позакласні і домашнього, полягає в тому, що батьки, використовуючи книгу, починають по-справжньому займатися духовним розвитком своєї дитини, формуванням його моральності. Тому сімейні читання - це розмова батьків з дітьми про моральність, спонукальним стимулом якого є спільне прочитання твору літератури (В.Невський).

Це одночасно і специфічна форма спілкування дитини з автором твору і світом його ідей. Це, нарешті, своєрідний монолог дитини, у якому він міркує над моральним змістом твору літератури, учиться виявляти і виражати його ідею, моральну ідею! ЧОМУ САМЕ МОРАЛЬНУ ІДЕЮ?

Вона має незаперечні переваги перед всіма іншими ідеями, що можуть бути в творі літератури: філософські, політичні, соціальні, релігійні, моральні, історичні й ін. Моральні ідеї не є приналежністю окремих історичних епох і, тим більше, соціальних сфер або груп. Вони носять загальнолюдський характер і не піддаються ідеологізаціїі. Можна видати декрет, "що не дозволяє" Бога, зруйнувати храм, як місце спілкування з Ним; можна, нарешті, обманом або силою змусити людей поклонятися ідолові. Але від цього ідея досконалості Світу і Людини, втілена в Богу, не зникає. Вона присутня в серце кожного, усвідомлює він це чи ні. Те саме що моральні ідеї лише естетичніі, і те в тій мірі, у якій вони відображають художню діяльність людини, якому додержується прихильностей і законам, не привнесеним ззовні, а що є в ньому самому.

Створити умови для пізнавальної діяльності дитини, стимулювати неї, направляти його міркування - от головна задача батьків, що визначає їх ведучу роль в організації сімейних читань. Для надання допомоги батькам в освоєнні цієї ролі при школах і бібліотеках створюються групи сімейних читань для дітей від 6 до 10 років, де заняття проводять кваліфіковані керівники, праця яких оплачується батьками. Робота такої групи може бути успішною лише при наявності програми сімейних читань, що відповідає вікові дітей.

| НА ГОЛОВНУ |